Ustawienia
Wyszukiwarka

Szkoła Podstawowa nr 2
im. bł. Edmunda Bojanowskiego
w Woli Rzędzińskiej

Godło Polski Biuletyn informacji publicznej BIP - kliknięcie spowoduje otwarcie nowego okna


Zaczęło się od pomysłu….na Szkolny Dyskusyjny Klub Filmowy

 

1 września 2009 roku grupa uczniów Publicznego Gimnazjum nr 1 w Woli Rzędzińskiej przystąpiła do projektu Filmoteka Szkolna. Akcja!., którego inicjatorem i promotorem było Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Polskim Instytutem Sztuki Filmowej w Warszawie.
          Koordynatorami projektu zostali nauczyciele: Agnieszka Grzegórzek-Zając oraz Mariusz Widawski, którzy postanowili poprowadzić szeroko rozumianą edukację filmową  na terenie gimnazjum w Woli Rzędzińskiej. Jednym z elementów tej edukacji był pomysł na stworzenie Szkolnego Dyskusyjnego Klubu Filmowego.       

Nadrzędnym celem podjętych działań było pragnienie, aby wyłoniła się w szkole grupa uczniów, którzy interesują się filmem, lubią go oglądać oraz dobrowolnie, bez żadnego przymusu, czy nakazu będą uczestniczyć w zajęciach z edukacji filmowej, które, miały mieć charakter zajęć odbywających się w ciągu całego roku szklonego w sposób systematyczny i ciągły, zajęć każdorazowo przygotowanych pod względem merytorycznym, dydaktycznym, metodycznym i pedagogicznym. Nie miały być to zajęcia przypadkowe, poddane improwizacji organizacyjnej, lecz miały mieć one charakter całorocznego procesu, którego celem było „uczynienie” z ucznia gimnazjum świadomego i krytycznego odbiorcy filmu jako tekstu kultury i dzieła sztuki.
         Z tą myślą utworzony został Szkolny Dyskusyjny Klub Filmowy. Zajęcia w ramach działalności klubu miały się odbywać raz w miesiącu, w piątek w godzinach popołudniowych od 16.00 do 19.00. I tak to się zaczęło…..

Pierwsze zajęcia odbyły się końcem września 2009. Pojawili się na nich zainteresowani uczniowie, którzy zapoznali się z programem działań w ramach SDKF-u, przedstawili swoje pomysły i oczekiwania względem zajęć, stworzyli logo klubu filmowego  oraz nadali mu nazwę: Wideoteka nastoletniego człowieka.

Każde zajęcia mają inny przebieg, bo inna jest ich tematyka i cel. Najważniejszym celem jest uformowanie gimnazjalisty w świadomego widza i odbiorcę filmu. Cel ten osiągany jest małymi kroczkami począwszy od przygotowania merytorycznej części zajęć, która ma za zadanie wprowadzić ucznia nie tylko w problematykę filmu, lecz również  dostarczyć mu podstawowej wiedzy o filmie, o problemach socjologicznych, politycznych, społecznych w nim poruszanych. To nie tylko oglądanie filmu, ale przede wszystkim to porcja wiedzy, czyli  edukacja filmowa poświęcona: tworzywu i językowi filmowemu, adaptacji filmowej, historii kina światowego i polskiego.

Filmy są bardzo starannie dobierane pod względem tematycznym i różnorodne pod względem gatunkowym, ale zawsze dostosowane do poziomu intelektualnego i możliwości odbioru emocjonalnego młodych ludzi.

          Po każdym filmie ma miejsce rozmowa poświęcona temu, co działo się na zajęciach, jakie emocje towarzyszyły podczas oglądania, jakie pytania czy wnioski się uczniom nasunęły w związku z obejrzanym obrazem. Często jest to bardzo ciekawe forum dyskusyjne. Uczy ono ucznia umiejętności dyskusji, a także tolerancji i akceptacji dla odmiennego odbioru i interpretacji filmu, a także poglądów, ocen na film jako szeroko rozumiane dzieło sztuki.

 

TAKIE BYŁY POCZĄTKI….