2021/2022

15 września wyruszyliśmy na długo wyczekiwaną wycieczkę. Głównym celem naszej wyprawy była kopalnia soli w Wieliczce. Zwiedzanie kopalni pod przewodnictwem pani przewodnik rozpoczęliśmy od szybu Daniłowicza i pokonaniu 380 drewnianych schodów. Podczas wędrówki Trasą Turystyczną poznaliśmy historię zabytkowej kopalni, której początki sięgają czasów średniowiecza, dowiedzieliśmy się o tradycjach i obyczajach wielickich górników. Podziwialiśmy prawdziwe cuda wykonane w soli: m.in. wspaniałe kaplice zdobione solnymi rzeźbami i płaskorzeźbami, żyrandole, urokliwe podziemne jeziora, stare wyrobiska o oryginalnej drewnianej zabudowie, dawne narzędzia górnicze oraz zachowane ślady prac  w dawnej kopalni, komory zachwycające ogromem, kształtem  i charakterem, z których każda z nich jest piękna i niezwykła. Największy zachwyt wzbudziła w nas wydrążona w XIX wieku Kaplica św. Kingi.

Przerwą w zwiedzaniu był obiad w podziemnej restauracji. Kolejnym punktem naszej wycieczki było zwiedzenie Muzeum Żup Krakowskich. Trasa Muzeum pozwoliła nam zobaczyć obiekty i miejsca, jakich nie spotkaliśmy na Trasie Turystycznej. Jedną z jej największych atrakcji są kieraty – gigantyczne górnicze machiny. Podziwialiśmy mniejsze obiekty, związane zarówno z pracą dawnych wielickich górników, jak również z ich tradycjami i życiem codziennym oraz wystawę kryształów soli ze słynnych Grot Kryształowych i niesamowite solne formy, które wyglądają niczym wyciągnięte wprost ze świata baśni. Po zakończonym zwiedzaniu odpoczywaliśmy na powierzchni w Tężni Solankowej, gdzie delikatnie szumi woda, spływająca po gałązkach tarniny, a w powietrzu unosi się solna mgiełka. Kolejnym celem naszej wędrówki był spacer po Krakowie.  Rozpoczęliśmy go od zwiedzenia Wzgórza Wawelskiego, przeszliśmy ulicą Kanoniczą, rodzką i dotarliśmy na Krakowski Rynek, gdzie wysłuchaliśmy „na żywo” hejnału z wieży Kościoła Mariackiego. Odwiedziliśmy Kościół Mariacki, wewnątrz którego znajduje się XV- wieczny drewniany ołtarz wykonany przez słynnego rzeźbiarza Wita Stwosza, zajrzeliśmy do maleńkiego kościoła św. Wojciecha i Sukiennic. Pod okazałym pomnikiem Adama Mickiewicza zrobiliśmy pamiątkowe zdjęcie. Wycieczka dostarczyła nam nie tylko wszechstronnej wiedzy, ale przede wszystkim wielu niezapomnianych wrażeń i …zmęczenia.

B. Paszkowska

AKTUALNOŚCI

Kręciliśmy teledysk
22 Paź 2021 14:38
Czytaj więcej >>>
Konkurs zaŚPIEWAJ I TY NIEPODLEGŁEJ! – wyróżnienie...
22 Paź 2021 14:28
Konkurs zaŚPIEWAJ I TY NIEPODLEGŁEJ! – wyróżnienie dla Emilki!
MŁODZI RATOWNICY
22 Paź 2021 14:23
NASZA SZKOŁA KOCHA POLSKĘ!
15 Paź 2021 14:57
Czytaj więcej >>>
Zaproszenie do udziału w konkursach literackich
12 Paź 2021 19:08
Ognisko klasy 8
12 Paź 2021 18:54
Czytaj więcej >>>
„Ignorantia iuris nocet, czyli nieznajomość prawa ...
08 Paź 2021 19:57
„Ignorantia iuris nocet, czyli nieznajomość prawa przynosi szkodę”.
Czytaj więcej >>>
"BOHATEROWIE, NIE TYLKO POLSKICH, LEGEND"
08 Paź 2021 19:38
Kartki do Powstańców wysłane!
08 Paź 2021 19:31
05 Paź 2021 19:29
DZIEŃ TABLICZKI  MNOŻENIA
Czytaj więcej >>>
Konkurs na „Najciekawszy różaniec”
04 Paź 2021 14:57

powiat: tarnowski

woj.: małopolskie

tel.: dyrektor/sekretariat: +48 14 679 21 24

email.: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.