Rok szkolny 2021/2022 przyniósł duże zmiany w funkcjonowaniu stołówki szkolnej. Za „kuchenne rewolucje” odpowiedzialny jest 3 osobowy team składający się z: szefowej kuchni, kucharki i intendenta.  Z myślą o potrzebach, zdrowiu i  preferencjach naszych uczniów dokonano kilku modyfikacji w ich sposobie żywienia.

Oto kilka z nich:

  • Od 1 września jadłospis można znaleźć zarówno na stronie internetowej szkoły, jak i na tablicy informacyjnej przy wejściu na stołówkę. Wyszczególnia się w nim gramaturę produktów surowych, posiłków gotowych oraz ich kaloryczność, która została wyliczona na podstawie normy średnioważonej grupy i jest zgodna z aktualnymi zaleceniami i Instytutu Żywności i Żywienia.
  • Średnio 2 razy w tygodniu uczniowie otrzymują do obiadu podwieczorek. Najczęściej są to zdrowe przekąski, które umożliwiają uzupełnienie diety dziecka w niezbędne składniki odżywcze, np. jogurt pitny, mus owocowy, serek naturalny, chrupki ryżowe itp., jak i również nasze wypieki czy deserki mleczno-owocowe.
  • Zmniejszono obecność ziemniaków w diecie uczniów. Zastąpiono je głównie kaszami (jęczmienną, jaglaną, kuskus). Produkty ziarniste w porównaniu do roślin bulwiastych są bogatsze w błonnik, witaminy z grupy B oraz składniki mineralne, takie jak: magnez, potas i selen.
  • Zwiększono w menu szkolnym udział surówek, które przygotowywane są na bazie jogurtu naturalnego bądź oliwy z oliwek, a nie majonezu.
  • W tygodniowym żywieniu uczniów 2 posiłki zawierają świeże mięso, które jest przywożone w tym samym dniu. Natomiast 2 posiłki są bezmięsne. W piątki serwowana jest ryba, przyrządzana na wiele sposobów (pieczona w panierce, duszona na maśle, po grecku, z chlebową kruszonką, itp.) – dzięki temu zapobiegamy monotonności.
  • Ograniczono do minimum udział produktów mrożonych, przygotowujemy posiłki na bazie świeżych produktów sezonowych.
  • Dania przygotowywane są bez produktów zawierających glutaminian sodu (kostki rosołowe, magi, itp.). Bazujemy jedynie na świeżych ziołach oraz naturalnych przyprawach, nie stosujemy również margaryny.
  • W celu sprostania kubkom smakowym naszych uczniów, wszystkie wymienione poniżej potrawy, przygotowywane są w tym samym dniu ze świeżych produktów: placki ziemniaczane i cukiniowe, naleśniki, racuchy, kotleciki ziemniaczane, rogal calzone, spaghetti carbonara, lasagne, pizzerinki, rybę w cieście naleśnikowym, ryż z kurczakiem w sosie słodko-kwaśnym i wiele innych.
  • Do obróbki termicznej stosujmy olej rafinowany rzepakowy, który jest bogaty w wielonienasycone kwasy tłuszczowe oraz witaminy: A,D,E,K, wzmacniające odporność oraz pozytywnie oddziałujące na układ kostny i układ krążenia.
  • Do sporządzenia zupy typu krem, zamiast tradycyjnego masła, sięgamy po masło klarowane. Jest ono lepiej przyswajalne przez nasz organizm, a więc wpływa pozytywnie na metabolizm. Ponadto jest produktem o właściwościach przeciwutleniających (zapobiega gromadzeniu się wolnych rodników, odpowiedzialnych za zmiany nowotworowe).
  • Najczęściej stosowaną w kuchni obróbką termiczną jest pieczenie, które jest znacznie zdrowsze od tradycyjnego smażenia, ponieważ zapobiega utlenianiu się tłuszczy (a więc powstawaniu substancji rakotwórczych). Zmniejsza utratę cennych składników odżywczych, głównie witamin, nie zwiększa kaloryczności potraw. Ponadto posiłki pieczone są lepiej przyswajane przez organizm.

 

Wszystkich rodziców zachęcam do zapisywania dzieci na obiady.

Nasza stołówka szkolna jest zdrowa, świeża, kolorowa i smaczna!!!

 

mgr dietetyki Samanta Skrabot, intendent