Model (z łac. modulus - miara, wzór) jest materialnym lub symbolicznym odwzorowaniem oryginału ukazującym jego istotne cechy (Janiuk, 2005). Jednym ze sposobów klasyfikacji modeli jest podział na: statyczne (np. w formie obrazu, makiety) i dynamiczne (np. w formie filmu, symulacji).
Modele mogą spełniać różne funkcje a modelując możemy przybliżyć struktury, formy, zjawiska czy procesy zachodzące w przyrodzie - co było celem niniejszego działania projektowego. W związku z tym w ciągu niespełna dwóch lat działań w projekcie powstały różnorodne prace pomagające zgłębiać lub utrwalać wiedzę uczniów oraz przyczyniać się do rozwoju niektórych kompetencji kluczowych. Modelowaniem objęto wybrane zagadnienia, realizowane w klasach 4-8, z edukacji przyrodniczej, biologicznej i geograficznej. W kolejnym roku planowane jest rozszerzenie działań o chemię.
Zapraszam do obejrzenia wybranych powstałych prac. Wszystkim autorom prac gratuluję pomysłowości i zdobytej w ten sposób wiedzy. Jesteście wspaniale twórczy.
Janiuk, R. M. (2005) Zastosowanie animacji komputerowych do kształcenia umiejętności rozumowania z użyciem modeli budowy materii. Vedy o vychove a vzdelavani. Aktualne vyvojove trendy v vyucovani prirodnych vied. Zbornik Pedagogickiej fakulty Trnavskej Univerzlty. nr. 9, str. 193-196.
Wioleta Kopek-Putała